Tuesday 24 March 2009

KEOBJEKTIFAN TUHFAH AL NAFIS

Pada pendapat saya, setelah membaca dan mengkaji isi kandungan Tuhfat Al Nafis, saya mendapati pengarangnya, Raja Haji Ahmad dan Raja Ali Haji kurang objektif dalam penulisan Tuhfat Al Nafis. Hal ini kerana setelah meneliti kandungan Tuhfat Al Nafis, terdapat beberapa bukti dan beberapa aspek yang menunjukkan pengarang kurang objektif dalam penulisannya.
Pengarang Tuhfat Al Nafis bersifat kurang objektif dalam penulisannya kerana penulis mempunyai sentiment pro Bugis. Tema Tuhfat Al Nafis lebih cenderung cerita-cerita raja dan masyarakat Bugis atau lebih dianggap sebagai Bugis-centric . Hal ini dapat dilihat apabila pengarang bersifat antagonis terhadap suku kaum Melayu dan suku kaum Minangkabau. Pengarang sebenarnya mempunyai hubungkait keturunan dengan kaum Bugis. Dalam hal ini pengarang adalah keturunan daripada Yang Di Pertuan Muda yang kedua iaitu Opu Daeng Cellak . Selain itu, pengarang juga memberi anggapan yang negatif terhadap kaum Melayu. Syahadan apabila dilihat oleh sesetengah suku-suku sebelah melayu hal yang demikian itu, maka terbakarlah hatinya oleh api hasad yang tertanam di dalam hatinya . Pengarang sebenarnya ingin mempengaruhi pembaca dengan memasukkan elemen-elemen yang positif tentang Bugis dan menyebelahi Bugis. Kredibiliti pengarang boleh dipertikaikan keran pengarang lebih condong terhadap kaumny sendiri.
Selain itu, pengarang juga kurang objektif terhadap penulisan Tuhfat Al Nafisiaitu penulis cuba menaikkan imej lima bersaudara Opu Bugis. Ini dapat dilihat apabila pengarang cuba mempengaruhi pembaca mengenai kehandalan pahawan Bugis. Kecondongan Raja Ali terhadap semangat Bugis menyebabkan beliau lebih menggambarkan tantang kehandalan pahlawan-pahlawan Bugis yang sememangnya handal dalam peperangan sehingga mereka dapat memegang beberapa jawatan tinggi dalam tampuk pemerintahan kerajaan Melayu Johor pada ketika itu . Dalam penulisan Tuhfat Al Nafis, pengarang cuba menyatakan bahawa setiap kali campur tangan 5 Bersaudara Opu Bugis berjaya menyelesaikan masalah perebuhatan takhta antara dua pihak yang bersengketa. Selain itu juga, pengarang juga mempengaruhi pembaca mengenai kehandalan pahlawan Bugis dalam peperangan dan menyelesaikan masalah yang timbul dalam sesebuah negeri di samping menceritakan mereka adalah pahlawan yang gagah, berani dan tidak gentar menghadapi musuh . Contohnya, pengarang ada menceritakan Lima Opu Besaudara membantu Sultan Muhammad Zainuddin untuk mendapatkan takhta pemerintahan Kerajaan Matan yang Sebelum ini dikuasai oleh Pangeran Agung .
Pengarang juga kurang objektif terhadap penulisan Tuhfat Al Nafis. ini dapat dilihat apabila pengarang cuba menjatuhkan maruah Raja Kecil dengan mempertikaikan cara kelahiran Raja Kecil. Maka tatkala baginda itu hampir mangkat, maka Encik Pong itu pun makan mani baginda itu konon., waktu baginda itu datang berahikan isterinya peri, maka terpancarlah mani baginda itu. Lalu disuruhnya makan kepada Encik Pong. Maka jadilah bunting Encik Pong . Pengarang bersikap prejudis terhadap Raja Kecil dengan mempersoalkan cara kelahiran Raja Kecil. Hal ini adalah kurang objektif kerana cara kehamilan Encik Pong adalah sangat aneh dan tidak logik serta tidak dapat diterima akal fikiran. Selain itu juga, pengarang cuba menghina cara Encik Pong mengandungkannya Di sini dapat dilihat bahawa pengarang cuba mempengaruhi pembaca dengan menimbulkan konflik kepada pembaca mengenai Raja Kecil bukan merupakan anak gahara iaitu anak kepada Sultan Mahmud Syah.
Di samping itu juga, kredibiliti pengarang juga turut di pertikaikan kebenarannya dan dapat dilihat secara langsung kurang objektif apabila memasukkan unsur-unsur mitos dalam penulisannya. Pengarang cuba menyatakan susur galur keturunan mereka berasal dari Puteri Balkis. Adalah Sitti Mallangkik itu pada setengah kaul Bugis, keturunan daripada Puteri Balkis konon . Perkataan ‘konon’ yang digunakan oleh pengarang telah menimbulkan keraguan. Pengarang seolah-olah menggambarkan cerita yang disamapaikan adalah tidak benar dan tidak boleh dipercayai oleh pengarang sendiri. Pengarang juga keliru dengan penjelasan tersebut. Pada hakikatnya Puteri Balkis tinggal di Saba yang merupakan sebuah kerajaan. Selain itu juga, Puteri Balkis merupkan isteri kepada Nabi Sulaiman. Hal ini adalah mitos semata-mata kerana pengarang ingin memberikan keabsahan tentang kedatangan Bugis di Johor-Riau. Karya Melayu yang menggambarkan asal usul Bugis dapat dilihat dalam Tuhfat Al Nafis dan salasilah Melayu dan Bugis. Kedua karya ini mengisahakan kedatangan orang Bugis yang dihubungkan dengan mitos bahawa orang Bugis di Tanah Melayu adalah keturunan Nabi Sulaiman yang menikah dengan Puteri Balkis. Perkahwinan itu melahirkan seorang penguasa wanita yang bernama Sitti Mallangik, yang berkuasa di Palangi(ada yang mengatakan Selangi). Wanita itu kemudian menikah dengan Raja Bugis yang Berkuasa di Luwuq .
Walaubagaimanapun, kredibiliti pengarang boleh dipertikaikan dan secara langsung pengarang dilihat kurang objektif . Menurut Collingwood, ahli sejarah mesti membentuk semula fikirannya apa yang telah berlaku dalam fikiran watak-watak yang hal mengenai mereka ditulisnya . Pengarang memasukkan unsure-unsur mitos untuk mengagung-agungkan kaum Bugis. Pengarang juga tidak dapat membuktikan kesahihan cerita tersebut.
Selain itu, pengarang Tuhfat Al Nafis juga kurang objektif berdasarkan cara kematian Raja Kecil. Ini kerana cara kematian Raja Kecil serta keadaan Raja Kecil yang hilang akal akibat daripada terkena tulah’besi kawi’. Pengarang menceritakan bahawa kedaulatan kerajaan Raja Kecil yang yang merosot akibat apabila tercetusnya pergaduhan antara putera-putera Raja Kecil untuk merebut takhta kerajaan Siak sejak sebelum kemngkatan baginda lagi. Selain itu juga, pengarang juga menyatakan Raja Kecil menjadi telah menjadi gila serta memungkiri perjanjian dengan Sultan Sulaiman. Ini adalah bercanggah dengan Hikayat Siak yang menyatakan sebaliknya tentang kematian Raja Kecil. Menurut Hikayat Siak, Raja Kecil menjadi gila disebabkan oleh beliau terlalu sedih dengan kematian isterinya yang tercinta. Sementara itu, menurut Syair Perang Siak ada menyatakan Raja Kecil gila bukan disebabkan oleh kematian isterinya atau melanggar janji dengan Sultan Sulaiman . Sebaliknya Raja Kecil menjadi bingung dan menghadapi tekanan akibat daripad persengketaan kedua-dua puteranya yang merebut takhta kerajaan Siak. Syahadan di dalam hal itu antara anak-anak itu selalu berbantah beratas-atasan. Maka kata Raja Alam, ‘Aku yang tua, aku yang patut menjadi raja’, dan Tengku Mahmud, ‘Aku yang terlebih dahulu patut menjadi raja kerana aku anak gahara. Maka di dalam hal itu mungkin sehari, mungkin bertambah kharabatan . Ini dapat dinyatakan bahawa pengarang kurang objektif tentang cara kematian Raja Kecil. Selain itu juga, pengarang juga telah menimbulkan keraguan serta persoalan yang sebenarnya tidak tepat dan bercanggah. Dalam hal ini, fakta yang ditulis oleh pengarang tidak semestinya tepat kerana tiada bukti yang boleh dipastikan daripada peristiwa tersebut yang boleh dipercayai.
Pengarang Tuhfat Al Nafis dilihat jurang objektif apabila pengarang menyatakan bahawa lima Bersaudar Opu Bugis berhijrah ke Johor-Riau dan Tanah Melayu bukan kerana pencarian harta. Antara lima Bersaudara Opu Bugis ialah Opu Daeng Parani, Opu Daeng Menambun, Opu Daeng Merewah, Opu Daeng Cellak dan Opu Daeng Kemasi. Bagaimana pun, kedatangan lima Opu Bersaudara itu bertujuan untuk mencari harta kekayaan, kedudukan nama dan pengaruh yang kuat. Di sini pengarang menggunakan penulisannya adalah untuk meningkatkan imej Bugis semata-mata. Ini dapat dilihat setelah lama memberi khidmat setia kepada Sultan Sulaiman , Opu Daeng Cellak telah dianugerahkan dengan gelaran Yang Dipertuan Muda.ini dapat membuktikan bahawa penghijrahan mereka adalah untuk mencari harta, peluang dan kedudukan nama dan juga mempunyai sokongan pengaruh. Hal ini adalah bertentangan dengan penulisan Tuhfat Al Nafis. pengarang cuba menonjolkan bahawa Bugis adalah baik. Ini kerana pengarang juga berketurunan Bugis. Tujuan lima Bersaudara Opu ini datang berhijrah adalah untuk mendapatkan harta, kedudukan, nama dan jaga kekuatan semata- mata.
Selain itu, penulisan Tuhfat Al Nafis adalah kurang objektif kerana pengarang menjadikan penulisannya sebagai tempat meluahkan perasan. Ini dapat dilihat apabila pengarang menjadikan Tuhfat Al Nafis sebagai tempat untuk menceritakan kegiatan keluarga Siak-Minangkabau yang sudah sekian lama menjadi musuh nenek moyang mereka. Disamping itu, juga, keturunan pengarang bermusuhan dengan Raja Kecil atas perebutan Siak dengan Bugis. Selain itu juga, pengarang juga menggunakan Hikayat Siak sebagai sumber rujukan untuk penulisan Tuhfat Al Nafis. melalui penulisannya juga, pengarang cuba menaikkan imej Bugis yang dianggap sebagai pahlawan yang handal dan mempunyai pengaruh yang kuat.
Selain itu, pengarang lupa bahawa permusuhan antara Raja kecil dan Raja Sulaiman semakin meruncing adalah disebabkan oleh campur tangan Bugis di Johor- Riau. Pada hakikatnya Bugis mempunyai agendanya yang tersendiri. Mereka bukanlah golongan yang berpengaruh seperti yang disangkakan. Oleh itu, pengarang menerapkan sentimen kebugisan kerana pengarang sendiri berketurnuan bugis.
Pengarang juga dilihat kurang objektif apabila pengarang cuba menyatakan bahawa suku kaum Melayu ada menyimpan persaan dengki terhadap kaum Bugis yang dikatakan rapat dan baik dengan Sultan Sulaiman. Pengarang cuba mempengaruhi pembaca dengan menyatakan kaum Melayu tidak baik dan tidak menyebelahi mereka secara halus melalui penulisannya. Ini dapat dibuktikan apabila pengarang menyatakan kaum Melayu termasuk Raja Terengganu dikatakan membuat fitnah terhadap kaum Bugis untuk menghalau mereka daripada terus tinggal di Johor Riau. Sealin itu, pengarang cuba meningkatkan imej Bugis dengan menyatakan bahawa kaum Bugis lebih mulia daripada kaum lain yang ada di Johor Riau. Di dalam tuhfat Al Nafis juga ada menceritakan tentang pemeriksaan yang dillakukan oleh Sultan Sulaiman terhadap fitnah yang dilakukan oleh kaum Melayu adalah palsu semata-mata.
Walaupun, penulisan Tuhfat al Nafis mempunyai kecondongan tetapi berdasarkan penulisan pengarang terdapat juga keobjektifan dalam Tuhfat al Nafis.Ini dapat dilihat apabila penulis menghuraikan tarikh yang tepat bagi segala peristiwa kelahiran, kemangkatan dan pertabalan. Ini adalah keobjektifan yang sebenar. Pengarang juga ada menghuraikan tentang tarikh kemangkatan Sultan Mahmud. Syahadan apabila baginda itu mangkat maka segal orang-orang besar negeri Johor pun mengangkatlah akan Datuk Bendahara Menjadi Raja Johor. Adalah mangkatnya pada Hijrah sanat1111 pada bulan Safar, hari Jumaat dan menggantikan kerajaanlah Bendahara Tun Habib, pada delapan haribulan Rabiul Awal, hari Khamis, waktu loha dan Raja Sulaiman pun lahir ke dunia pun waktu itu . Ini jelas dapat dilihat pengarang menggunakan sumber yang benar dalam penulisannya tanpa condong kepada mana-mana pihak.
Selain daripada sistem pentarikhan, penggunaan ‘aku’ dalam penulisan pengarang adalah objektif. Ini kerana pengarang berada ditempat kejadian dan pengarang mengalami sendiri kejadian tersebut. Disamping itu juga ia menunjukkan pengarang menunjukkan peristiwa itu berlaku depan mata pengarang sendiri. Ini dapat dilihat apabila pengarang sendiri menyatakan, demikianlah khabar dari orang tua entahkah apa ertinya aku pun tak tahu. Wallahua’lam mana-mana aku lihat dan aku dengar dan aku lihat dalam sejarah itulah yang aku suratkan. Begitulah yang digambarkan oleh penulis tantang kejadian yang berlaku ketika pengarang berada di tempat kejadian.

KESIMPULANNYA.

Berdasarkan kajian yang telah saya lakukan terhadap Tuhfat Al Nafis, pengarang adalah kurang objektif terhadap penulisannya. Pengarang iaitu Raja Haji Ahmad dan Raja Ali Haji. Hal ini dapat dibuktikan apabila pengarang condong kepada kaum Bugis iaitu pengarang sendiri merupakan keturunan Bugis. Oleh yang demikian, pengarang bersifat antagonis terhadap kaun lain. Jadi jelaslah bahawa penulisan Tuhfat Al Nafis sebenarnya kurang objektik walaupun terdapat keobjektifannya.

BIIBLIOGRAFI

BUKU.

Anhar Gonggong, 2003. Menelusi Jejak Warisan Sastra Dunia; La Galigo dan Kejayaan Bugis di Tanah Melayu (Riau), Indonesia, Pusat Studi La Galigo
Arba’iyah Mohd Noor, 2002. Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Ampang/hulu Kelang, Dewan Bahasa dan Pustaka.
Eh. Carr, terjemahan Ab. Rahman Haji Ismail, 1984. Apakah Sejarah. Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka.
Mohd Yusof Mohd Noor, 1997. Salasilah Melayu dan Bugis. Shah Alam, Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.
Raja Haji Ahmad dan Raja Ali Haji(ed) 1997, Tuhfat Al Nafis. Shah Alam, Penerbit Fajar Bakti Sdn Bhd.
,

0 comments: