Thursday 19 March 2009

kenali pokok yahudi

"Mengenali Pohon Al Gharqad ( Mutiara Hadis Nabawi )

( Mengajar erti Kesempurnaan iman Mu´min dan kecelaruan kepercayaan Yahudi )
Sabda Nabi Muhammad Sallallahu A´laihi Wasallam:"Tidak akan berlaku kiamat sehinggalah akan berlaku peperangan di antara orangIslam dan Yahudi, maka pada waktu itu (tentera) Yahudi akan dibunuholeh (tentera) Islam, sehingga apabila orang Yahudi berselindung disebalik batu dan pokok, lalu batu dan pokok itu akan bersuara dengankatanya: 'wahai muslim, wahai hamba Allah, di belakangku ini adaYahudi, marilah bunuhnya', kecuali POKOK GHARQAD (yang tidak bersuara),kerana sesungguhnya ia merupakan pokok Yahudi". Hadis riwayat Imam Muslim (2922) Mu´min beriman sepenuh hati terhadap karasulan nabi Muhammad S.A.W. Imanmereka solid terhadap semua perkhabaran peristiwa akhir zaman yang disampaikan oleh Nabi S.A.W.Misalnya tentang hadis "Pohon Al Gharqad" yang menyatakan kemenangan akan berpihak kepada ummat Islam. Sepatutnya Yahudi beriman dan bersama-sama menyertai ummat Islam menjadi ummat yang menang itu.Namun bagi yahudi, mereka mempercayai hadis tersebut dengan persepsi yang berbeza. Lantaran itu mereka amat gemar menanam pohon tersebut dan memanggilnya sebagai "Pohon Yahudi". Mereka percaya ia akan melindungi mereka dari kemenangan ummat Islam.Maka, persepsi inilah yang membezakan antara keyakinan dan keimanan ummat Islam dan kepercayaanyahudi yang salah. Amat jelas lagi bersuluh , pegangan yahudi itu amat menyimpang dari kebenaran yang dimaksudkan oleh Rasulullah S.A.W.Namun sikap keras kepala dan keangkuhan mereka menghalang mereka dari beriman sepenuh hati walaupun hati kecil mereka percaya bahawa Nabi Muhammad adalah utusan untuk semua manusia yang wajib diimani kerasulan Baginda.Mengenalinya adalah adab membenarkan hadis Nabi S.A.W.
Ramai yang tidak mengenali pohon Gharqad. Pohon ini banyak ditanam oleh Yahudi di bumi jajahan mereka di Palestine. Inilah bukti keyakinan tanpa iman mereka terhadap Nabi Muhammad S.A.W. Baginda Nabi pernah menyatakan bahawa di akhir zaman akan berlaku peperangan hebat antara Yahudi dan ummat Islam yang berakhir dengan kekalahan Yahudi. Dalam perkhabaran tersebut Nabi Muhammad S.A.W.menceritakan tentang perihal pohon Gharqad yang menjadi tempat persembunyian Yahudi. Nama-nama lain bagi Al Gharqad Pohon Yahudi, A´uwasaj, gharghad, sahnun, inab, A´uwasyaz, dan Al Ghardaq Pohon Al gharqad ataupun nama saintifiknya (Nitraria retusa) daripada Keluarga ( zygophyllaceae) .

Ciri-ciri pohon Al Gharqad

• Berdaun kecil, berduri, berbuah kecil, bulat dan merah.

• Mencapai 1-3 meter tumbuh melata kawasan berpasir seperti seperti padang pasir• Berbunga dan berbuah pada musim panas dan luruh, tumbuh di kawasan tanah Arab (Timur tengah) Palestine, Mesir, Yaman, Iraq dan lain-lain.

• Pendapat lain ialah pohon ini hanya tumbuh di bumi "Hijaz".Persepsi Kepercayaan Yahudi terhadap pohon Al Gharqad(Sikap double standard yahudi terhadap keimanan kepada Rasulullah S.A.W)Yahudi telah lama mengetahui tentang kebenaran kenabian Rasulullah S.A.W. dan apa yang disabdakan oleh Rasulullah S.A..W. bahkan semua tentang Nabi Muhammad S.A.W. telah disebut dalam kitab suci mereka. Mereka amat mengetahui dan yakin dengan apa yang dinyatakan oleh kitab mereka namun mereka enggan mengakuinya. Hakikat ini dikhabarkan Allah:
Orang-orang(Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri Al Kitab (Taurat dan Injil)
mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian di antara mereka menyembunyikan kebenaran,padahal mereka mengetahui. - Al Baqarah 146

Sikap " Double
standard" Yahudi dalam aspek keimanan cukup membingungkan. Mereka beriman dengan khabar dari Rasulullah S.A.W. tetapi mereka tidak mengakui kerasulannya malah berusaha berhadapan menyanggah hakikat perkhabaran nubuwwah itu.Antaranya mereka percaya dengan hadis" Pohon Al Gharqad " yang membawa makna kemusnahan bagi mereka lantaran keangkuhan dan kekufuran mereka namun mereka menafsirkannya sebagai cabaran buat mereka bagi berhadapan dengan kebenaran kemenangan ummat Islam pada suatu hari nanti.Atas sikap ini maka Yahudi menanam sebanyak mungkin pohon Gharqad sebagai pelindung. Lantas sikap ini membawa maksud mereka percaya dengan hadis Nabi namun sengaja mengingkarinya.Al Gharqad di sisi Yahudi Kaum
Yahudi memaksudkan pohon Al Gharqad yang disebut oleh nabi sebagai (Al A´uwasaj) yang banyak ditanam di negara haram Yahudi sekarang ini.Imam At Thobary didalam tafsirnya meriwayatkan bahawa Mua´mmar dan Qatadah tatkala Musa sampai ke (tempat) api itu, diserulah dia dari (arah) pinggir lembah yang diberkahi, dari sebatang pohon kayu, yaitu: ""Ya Musa, sesungguhnya aku adalah Allah, Tuhan semesta alam," - Al Qashas 30 Ialah : Pohon Al A´uwasaj ( iaitu Al Gharqad).Berkata Al Qurthubi: Pohon Al A´uwasaj apabila sudah membesar ia dipanggil Al Gharqad. Kata Imam Nawawi: Al Gharqad adalah pohon yang berduri sangat dikenali di Baitul Muqaddis(Palestine) .Maklumat khusus mengenai Al A'uwasaj Nama Saintifik bagi pohon A´uwasaj : Lycium Afrum Daripada Keluarga tumbuhan-tumbuhan : Solanaceae



Khasiat Perubatan:

Melancarkan dan melawaskan pembuangan air kecil, Sembelit dan baik untuk perut.
Usaha Israel menanam pohon tersebut Yahudi amat yakin bahawa pohon Gharqad akan melindungi mereka dari kemaraan ummat Islam. Oleh itu mereka memperuntukkan dana dan usaha yang bersar untuk menanamnya di jajahan mereka sebagai perlindungan.Kenyataan ini turut diakui oleh Syeikh Al Mujahid Tamim Al A´dnany menyatakan Yahudi banyak menanam pohon ini di Taman-taman , persiaran dan jalan-jalan. Maklumat tersebut dikukuhkan lagi dengan kenyataan di halaman http://www.jnf.... org iaitu laman web bagi "Jewish National Fund " yang berfungsi sebagai agen pembangunan hutan dan pemeliharaan ekologi, pendidikan, sumber air, keselamatan, pembangunanan komuniti dan lain-lain aktiviti di Israel. Organisasi inilah yang menjalankan aktiviti menanam pepohon sebanyak mungkin di Negara haram Yahudi Israel. Laman tersebut menyatakan bahawa organisasi yang diilhamkan oleh Theodor Herzl itu telah Berjaya menanam sejumlah 240 juta pelbagai jenis pokok termasuk pokok "Hawthorn" yang membawa maksud kepada pohon Al Gharqad.


Rujukan :
1. Al Quran dan hadis ( Imam Muslim)
2. Kitab " Tumbuh-tumbuhan perubatan yang disebut dalam Al Quran dan Sunnah Nabi" - Daru Salam
3. albrari.com
4. majles.alukah. net

Sekian,harap mendapat sedikit ilmu yang berguna...........

0 comments: